Wymagania egzaminacyjne

Dla dzieci – do 14 lat

  • 10.1 Kyu – pomarańczowy pas + 1 czerwony pagon
  1. Teoria i komendy: zasady bezpieczeństwa – sala, szatnia, ubiór itp. Strefy: jodan, chudan, gedan. Znaczenie słowa kiai – okrzyk.
  2. Pozycje: fudo – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: morote – tsuki (jodan, chudan, gedan).
  4. Kopnięcia: hiza – geri (chudan).
  5. Test sprawności:
    50 razy zaciskanie pięści.
    10 przysiadów: obciążone całe stopy, ręce dowolnie.
  • 10.2 Kyu – pomarańczowy pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: pozycja seiza – siadanie i wstawanie, ukłony. Znaczenie słowa naore – powrót.
  2. Pozycje: zenkutsu – dachi.
  3. Uderzenia: uraken – shomen – uchi.
  4. Bloki: morote – gedan – barai.
  5. Kopnięcia: hiza – geri – chudan plus kiai.
  6. Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z morote – gedan – barai/gedan barai i powrót do fudo – dachi
  7. Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce dowolnie.
  • 10.3 Kyu – pomarańczowy pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: znaczenie słowa karate i osu.
  2. Pozycje: heiko – dachi, yoi – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken – tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: gedan – barai.
  5. Kopnięcia: hiza – geri jodan plus kiai.
  6. Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z morote – gedan – barai/gedan barai i powrót do fudo – dachi.
  7. Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na dłoniach i kolanach.
  • 9.1 Kyu – pomarańczowy pas + 1 czerwony pagon + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: prawidłowy wygląd karategi i wiązanie pasa. Liczenie po japońsku do 10.
  2. Pozycje: heisoku – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: oi – tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: jodan – uke.
  5. Kopnięcia: mae – keage.
  6. Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu – dachi z oi – tsuki.
  7. Test sprawności:
    20 przysiadów – obciążone całe stopy, ręce zaplecione na karku, tułów pionowo.
    10 wahnięć w formie kołyski na brzuchu z leżenia przodem.
  • 9.2 Kyu – pomarańczowy pas + 2 czerwone pagony + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: znaczenie słów sensei, shihan, sempai
  2. Pozycje: musubi – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: gyaku – tsuki (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: soto – uke.
  5. Kopnięcia: kin – geri.
  6. Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu – dachi z gyaku – tsuki
  7. Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce zaplecione na karku, tułów prosty
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce zaplecione wokół kolan.
  • 9.3 Kyu – pomarańczowy pas + 3 czerwone pagony + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: znaczenie słów kyoku-shin-kai.
  2. Pozycje: nekoashi – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken – ago – uchi.
  4. Bloki: uchi – uke.
  5. Kopnięcia: mae – geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z oi – tsuki/ uke, obrót z gedan barai.
  7. Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na pięściach i kolanach.
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce po kątem 45° amortyzują pad w tył.
  • 8.1 Kyu – niebieski pas + 1 czerwony pagon
  1. Teoria i komendy: przysięga Dojo.
  2. Pozycje: kokutsu – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto – sakotsu – uchi – komi.
  4. Bloki: soto – keage.
  5. Kopnięcia: soto – keage.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z keri, obrót z morote gedan barai.
  7. Test sprawności:
    10 przewrotów w przód.
    30 sekund tzw. mostek w tył z leżenia na plecach.
  • 8.2 Kyu – niebieski pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: oddychanie – nogare I.
  2. Pozycje: moroashi – dachi, uchi – hachiji – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto – sakotsu – uchi.
  4. Kopnięcia: uchi – keage.
  5. Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z gedan – barai plus gyaku – tsuki i powrót do fudo – dachi.
  6. Test sprawności:
    10 przewrotów w tył.
    10 razy po 20 sekund rozciąganie w maksymalnym rozkroku ze skrętem w lewo i w prawo tzw. szpagat.
  • 8.3 Kyu – niebieski pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy:nogare II.
  2. Pozycje: sanchin – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto – ganmen – uchi.
  4. Kopnięcia: mae – geri jodan.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z uke plus gyaku – tsuki obrót z gedan barai.
  6. Kata: kihon kata I.
  7. Test sprawności:
    10 razy tzw. gwiazda gimnastyczna.
    10 razy dotknąć głową podłogi poprzez skłon w przód siedząc w maksymalnie szerokim rozkroku, nogi proste w kolanach.
  • 7.1 Kyu – niebieski pas + 1 czerwony pagon + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: oddychanie – ibuki.
  2. Pozycje: kiba – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: uraken – sayu – uchi, uraken – hizo – uchi.
  4. Kopnięcia: kansetsu – geri.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w sanchin – dachi z tsuki/uchi/keri/uke, obrót poprzez przekrok.
  6. Kata: taikyoku I.
  7. Test sprawności:
    10 razy zamach nogą przechodząc do stania na rękach pod drabinkami.
  • 7.2 Kyu – niebieski pas + 2 czerwone pagony + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: etykieta Dojo.
  2. Pozycje: tsuruaschi – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: uraken – yoko – uchi jodan/chudan.
  4. Kopnięcia: kakato – geri.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z mae – geri plus gyaku – tsuki obrót z morote gedan barai.
  6. Kata: taikyoku II.
  7. Test sprawności:
    15 sekund stanie na rękach pod drabinkami.
  • 7.3 Kyu – niebieski pas + 3 czerwone pagony + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: historia Karate Kyokushin i Sosai Mas Oyamy.
  2. Pozycje: kake – dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto – mawashi – uchi.
  4. Kopnięcia: yoko keage, ushiro – keage.
  5. Bloki: shuto – mawashi – uke.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w kokutsu – dachi z shuto mawashi – uke obrót poprzez przekrok.
  7. Kata: sakugi I.
  • 6.1 Kyu – żółty pas + 1 czerwony pagon
  1. Pozycje: pozycja walki.
  2. Uderzenia/cięcia: seiken – tate – tsuki jodan/chudan/gedan.
  3. Kopnięcia: mawashi – geri gedan.
  4. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z gyaku tate – tsuki, obrót poprzez zakrok.
  5. Kumite: 5 x 1 minuta.
  6. Kata: sakugi II.
  7. Test sprawności:
    10 razy tzw. scyzoryk w zwisie tyłem na drabinkach.
    60 sekund tzw. szpagat w bok na piętach.
  • 6.2 Kyu – żółty pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: wiedza na temat Światowej Organizacji Karate.
  2. Pozycje: krok dostawny w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: tetsui – hizo – uchi, tetsui – yoko – uchi j/ch/g
  4. Kopnięcia: mawashi – geri chudan.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z mae – keage/yoko – keage/ soto -keage plus gyaku – tsuki obrót.
  6. Kumite: 10 x 1 minuta.
  7. Kata: taikyoku III.
  8. Test sprawności:
    10 przeskoków przez klęczącego na kolanach i rękach partnera z pozycji w przysiadzie, obrót.
  • 6.3 Kyu – żółty pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: wyniki Polaków na MŚ i ME.
  2. Pozycje: przekrok i zakrok w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: tetsui – kome – kami – uchi, urken – shita – tsuki.
  4. Bloki: osae – uke.
  5. Kopnięcia: mawashi – geri jodan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z kin – geri/mae – geri/ mawashi – geri plus gyaku – tsuki obrót.
  7. Kumite: 15 x 1 minuta.
  8. Kata: pinan I.
  9. Test sprawności:
    10 razy przeskok w przód i w tył przez pas trzymany oburącz.
  • 5.1 Kyu – żółty pas + 1 czerwony pagon + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: znajomość podstawowych słów ze słownika japońskiego.
  2. Pozycje: poruszanie się z partnerem w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken – mawashi – uchi.
  4. Bloki: morote – uke.
  5. Kopnięcia: yoko – geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z mae – geri/ mawashi – geri/yoko – geri plus gyaku tate – tsuki obrót.
  7. Kumite: 20 x 1 minuta.
  8. Kata: pinan II.
  9. Test sprawności:
    5 podciągnięć na drążku.
  • 5.2 Kyu – żółty pas + 2 czerwone pagony + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: komendy stosowane na treningu Kyokushin Karate.
  2. Pozycje: poruszanie się w pozycji walki z dowolnymi technikami ręcznymi i nożnymi stosując bloki, uniki, zmianę dystansu oraz kiai.
  3. Uderzenia/cięcia: gohon – nukite.
  4. Bloki: uchi – uke i gedan – barai.
  5. Kopnięcia: ushiro – geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate – tsuki plus gyaku – tate – tsuki, obrót.
  7. Kumite: 25 x 1 minuta.
  8. Kata: sakugi III.
  9. Test sprawności:
    10 przeskoków ponad krzesłem z przewrotem przodem na materacu.
  • 5.3 Kyu – żółty pas + 3 czerwone pagony + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: komendy stosowane na zawodach Kyokushin Karate.
  2. Pozycje: tzw. walka z cieniem.
  3. Uderzenia/cięcia: nukite ippon/nihon/yonhon.
  4. Bloki: juji – uke jodan/gedan.
  5. Kopnięcia: yoko – geri jodan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate – tsuki plus gyaku – tate – tsuki plus mae – geri/mawashi – geri/yoko – geri, obrót podnosząc ręce.
  7. Kumite: 30 x 1 minuta.
  8. Kata: pinan III, kihon kata II, sanchin kata.
  9. Test sprawności:
    próba przejścia na rękach w szerz sali, elementy samoobrony.

Dla starszych – od 14 lat

BIAŁY PAS – [Bez Kyu]

Poniższe umiejętności są nauczane i doskonalone już od pierwszego treningu i stanowią bazę dla każdego następnego stopnia .

A) Techniki

* Kihon (Podstawy)

(1) Tachikata (Pozycje)

Heisoku Dachi, Musubi Dachi, Heiko Dachi, Shizen Dachi (Sotohachiji Dachi), Uchihachiji Dachi, Sanchin Dachi, Zenkutsu Dachi, Kiba Dachi, Tsuruashi dachi

(2) Tsuki (Uderzenia)

Seiken Chudan Tsuki, Seiken Jodan Tsuki, Seiken Ago Uchi, Seiken Shita Tsuki, Seiken Kagi Tsuki, Hiji Uchi, Uraken Gammen Uchi, Uraken Sayu Uchi, Uraken Hizo Uchi , Uraken Mawashi Uchi, Shuto Gammen Uchi, Shuto Sakotsu Uchi, Shuto Sakotsu Uchikomi, Shuto Hizo Uchi, Shuto Uchi Uchi

(3) Uke (Bloki)

Jodan Uke, Chudan Soto Uke, Chudan Uchi Uke, Gedan Barai, Uchi Uke Gedan Barai

(4) Keri (Kopnięcia)

Mae Keage, Uchimawashi, Sotomawashi, Hiza Geri, Kin Geri, Mae Geri, Mawashi Geri, Yoko Keage, Yoko Geri, Kansetsu Geri, Ushiro Geri

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

W Zenkutsu Dachi: Poruszanie się: do przodu i do tyłu, Obroty w połączeniu z jedną techniką: Tsuki, Keri, Uke)

np: Zenkutsu Dachi +Seiken Oi Tsuki or Gyaku Tsuki

* Kata

Taikyoku Sono Ichi & Ni, Sokugi Taikyoku Sono Ichi

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: Głowa dotyka podłogi, siedząc z nogami rozchylonymi.

* Pompki: 20

* Przysiady z podskokami : 20

* Stanie na rękach : 20 sekund (przy pomocy partnera)

* Podciągnięcia na drążku: 3

* Wyskok (Tobi Geri): na wysokość swojego ciała

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Tylko blokowanie / obrona przed uderzenami i kopnięciami.

(2) Jiyu Kumite: 30 sekund

Kryteria oceny: Reigi (Postawa, Nastawienie do walki) / Kamae (Gotowość) / Kiai

D) Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzaminatora.

POMARAŃCZOWY PAS – 10 i 9 Kyu

Podstawowe techniki jak dla białego pasa oraz:

A) Techniki

* Kihon (Podstawy)

(1) Tachikata (Pozycje)

Kokutsu Dachi, Nekoashi Dachi

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

Kokutsu Dachi (Nekoashi Dachi): Poruszanie się: do przodu i do tyłu, Obroty

np: Kokutsu Dachi + Chudan Uchi Uke

Powtarzanie tej samej techniki: np.: Zenkutsu Dachi + 2 x Seiken Oi Tsuki,

Zenkutsu Dachi + Seiken Chudan Sanbon Tsuki

* Kata

Taikyoku Sono San, Sokugi Taikyoku Sono Ni & San

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: jak dla białego pasa, z widoczną poprawą.

* Pompki: 30

* Przysiady z podskokami : 30

* Stanie na rękach : 30 sekund

* Podciągnięcia na drążku: 5

* Wyskok (Tobi Geri): Twój wzrost + 10 cm

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Tylko blokowanie / obrona przed uderzenami i kopnięciami.

(2) Jiyu Kumite: 30 sekund

* Kryteria oceny: Reigi / Kamae / Kiai

D) Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzaminatora.

NIEBIESKI PAS – 8 i 7 Kyu

Podstawowe techniki jak dla białego i pomarańczowego pasa oraz:

A) Techniki

* Kihon (Podstawy)

(1) Tachikata (Pozycje)

Kakeashi Dachi

(2) Tsuki (Uderzenia)

Tettsui, Nukite, Shotei

(3) Uke (Bloki)

Morote Uke, Mawashi Uke, Shuto Mawashi Uke

(4) Kokyu Ho (Technika oddychania)

Ibuki

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

Kokutsu Dachi Shuto Mawashi Uke, Enkei Gyaku Tsuki

Sanchin Dachi: Poruszanie się: do przodu i do tyłu, Obroty np: Sanchin Dachi + Seiken Chudan Gyaku Tsuki

Kiba Dachi: Poruszanie się: bokiem w przód i w tył ( Mae Kosa, Ushiro Kosa), Obroty np: Kiba Dachi Jun Tsuki, Tettsui

Kombinacja: (Blok i Atak) np: Zenkutsu Dachi + Jodan Uke + Seiken Chudan Gyaku Tsuki

Kombinacja (Tsuki i Keri) np: Zenkutsu Dachi + Mae Geri Seiken Chudan Tsuki

* Kata

Pinan Sono Ichi & Ni, Sanchin

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: Ramiona dotykają podłogi siedząc z nogami rozchylonymi.

* Pompki: 40

* Przysiady z podskokami: 40

* Stanie na rękach: 40 sekund

* Podciągnięcia na drążku: 8

* Wyskok (Tobi Geri): Twój wzrost + 15 cm

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Uke Kaeshi (Blokowanie i Kontratak)

Przeciwnik atakuje, Blokuje, Kontratakuje używając różnych technik,

(2) Jiyu Kumite: 60 sekund

Kryteria oceny: Reigi / Kamae / Kiai / Szybkość / Siła / Kondycja (Kokyu) / Kontratak

D)Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzaminatora.

ŻÓŁTY PAS – 6 i 5 Kyu

Podstawowe Techniki jak dla niebieskiego pasa oraz:

A) Techniki

* Kihon (Podstawy)

(1) Tsuki (Uderzenia)

Koken Uchi, Haito Uchi, Morote Tsuki

(2) Uke (Bloki)

Koken Uke, Haito Uchi, Jyuji Uke

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

Kaiten Ido (Obroty) np: Kiba Dachi + Kaiten Tettsui

Dako Ido (Kąt 45 stopni) np: Kiba Dachi 45 stopni + Gedan Barai

* Kata

Pinan Sono San & Yon, Yantsu, Tsuki No Kata

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: Tak jak niebieski pas z widoczną poprawą.

* Pompki: 50

* Przysiady z podskokami : 50

* Stanie na rękach : 50 sekund

* Podciągnięcia na drążku: 10

* Wyskok (Tobi Geri): Twój wzrost + 20 cm

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Uke Kaeshi (Blokowanie i Kontratak)

Przeciwnik atakuje, Blokuje, Kontratakuje używając różnych technik,

(2) Jiyu Kumite: 60 sekund * 3 rundy

Kryteria oceny: Reigi / Kamae / Kiai / Szybkość / Siła / Kondycja (Kokyu) / Kontratak

D) Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzaminatora.

ZIELONY PAS – 4 i 3 Kyu

Podstawowe Techniki jak dla żółtego pasa oraz:

A) Techniki

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

Podstawowa praca stóp w Kumite No Kamae: Okuri Ashi, Fumi Ashi, Kosa, Oiashi (Sagari)

* Kata

Pinan Sono Go, Taikyoku Sono Ichi Ura & Ni Ura & San Ura, Gekisai Dai, Tekki Sono Ichi

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: Klatka piersiowa dotyka podłogi siedząc w rozkroku.

* Pompki: 60

* Przysiady z podskokami : 60

* Stanie na rękach : 60 sekund

* Podciągnięcia na drążku: 12

* Wyskok (Tobi Geri): Twój wzrost + 30 cm

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Uke i Uke Kaeshi, Kombinacja w Kumite No Kamae, Praca stóp

(2) Jiyu Kumite: 60 sekund * 5 rund

Kryteria oceny: Reigi / Kamae / Kiai / Szybkość / Siła / Kondycja (Kokyu) / Uke Kaeshi / Rytm / Kombinacje (Równowaga pomiędzy kopnięciami i ciosami) / Praca nóg- poruszanie się

D) Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzamiantora.

BRĄZOWY PAS – 2 i 1 Kyu

Podstawowe Techniki jak dla zielonego pasa oraz:

A) Techniki

* Ido (Poruszanie się: Podstawy)

Kumite No Kamae – praca stóp, poruszanie się: różne kąty

* Kata

Pinan Sono Ichi – Go ‘Ura’, Tensho, Saifa, Gekisai Sho, Tekki Sono Ni

B) Sprawność

* Rozciągnięcie: Klatka piersiowa dotyka podłogi siedząc w rozkroku.

* Pompki: 100

* Przysiady z podskokami : 100

* Stanie na rękach : 90 sekund

* Podciągnięcia na drążku: 15

* Wyskok (Tobi Geri): Twój wzrost + 30 cm (Tobi Ushiro Geri lub Tobi Ushiro Mawashi Geri, prawa i lewa)

C) Kumite

(1) Yakusoku Kumite: Uke i Uke Kaeshi, Kombinacja w Kumite No Kamae, Praca stóp

(2) Jiyu Kumite: 60 sekund * 10 rund

Kryteria oceny: Reigi / Kamae / Kiai / Szybkość / Siła / Kondycja (Kokyu) / Uke Kaeshi / Rytm / Kombinacje /

(Równowaga pomiędzy kopnięciami i ciosami) / Praca stóp

D) Tameshi Wari

E) Goshin Jitsu (samoobrona): Podstawowe ruchy

F) Test teoretyczny

* W zakresie odpowiadającym stopniowi. Zakres zostanie podany przez egzaminatora.